duminică, august 24, 2008

Coliva pentru cei pribegi


Coliva este o legatura intre viata, moarte si viata vesnica; graul simbolizeaza pe cei drept credinciosi ce vor fi mintuiti la judecata de apoi, zaharul sau mierea reprezinta virtutile celor sfinti iar nuca, optimismul victoriei vietii asupra mortii, prin Invierea Mintuitorului Nostru.
Anul asta, de Sambata mortilor, am pregatit pentru prima oara coliva. O sa va scriu reteta asa cum am gasit-o in cartea lui Radu Anton Roman:
  • 1 kg grau
  • 1 lingurita coaja de lamaie rasa
  • 1 lingurita zahar vanilat
  • praf e cacao
  • 500 g miez nuca macinat + 200 g pentru ornat
  • sare, dupa gust
  • 500 g zahar
  • 1 lingurita coaja de portocala rasa
  • 1 virf cutit scortisoara
  • zahar pudra
Griul se spala in 9 ape reci si 2 ape calde, se pune sa undeasca la fiert in 2 litri apa, pe foc mic, vas acoperit. Vasul se misca din cind in cind sa nu se lipeasca graul. Cind s-au muiat boabele, se acopera cu cirpe si se lasa sa se raceasca 3-4 ore. Se scurge daca e cazul, se adauga zaharul, nuca, coaja de lamaie si portocala, zaharul vanilat, putina sare. Se framanta pana se face pasta moale. Se face pe o tava sau un platou o movilita frumoasa si rotunda dupa gust. Se pudreaza cu zahar, scortisoara si nuca fin macinata. Se scrie o cruce cu bomboane sau praf de cacao peste toate.
Am incercat sa respect cu strictete reteta dar pentru ca graul s-a fiert foarte repede am sunat-o pe mama sa-i cer parerea. Asa am aflat secretul ei : dupa ce graul a fiert se toarna peste el zaharul si se lasa in continuare la fiert pina se leaga. Dupa aceea se lasa sa se raceasca (l-am lasat peste noapte).
Dimineata l-am amestecat cu mirodeniile si cu nuca macinata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu


Va multumesc mult pentru vizita si comentarii.
Daca nu va raspund va rog sa ma iertati, inseamna ca Raducu imi
cere toata atentia.

✍ Niko

Totalul afișărilor de pagină