miercuri, septembrie 29, 2010

La tara - corlata

A ajuns si la noi in sat valul de  modernism chicios in arhitectura caselor. Garduri copiate la indigo din fier si policarbonat, betoane, culori tipatoare, jaluzele verticale, etc... stiti si voi foarte bine...
Si toate astea in locul caselor taranesti cu prispe, al copacilor si al gardurilor din lemn. Daca e vorba de progres, asta e dar mie mi se pare ca e doar o goana spre nou in care ne pierdem identitatea.
Sa va spun ceva: majoritatea caselor de pe strada noastra aveau in una din camere o corlata. Stiti ce e o corlata? Google n-a stiut! L-am blocat cand l-am pus sa caute o poveste, o imagine, ceva, doar atat cat sa-i arat sotului meu despte ce e vorba... asta desigur cu exceptia definitiei din DEX Online.

Bunicii nostrii gateau cu foc de lemne la vatra. Cosul pe care se ducea fumul avea in jurul lui o polita lata de cca 20 cm pe care se asezau diferite obiecte: oale din lut cu linguri de lemn, lampi cu gaz, clondire cu tuica si ce mai era nevoie. Polita se numeste corlata iar eu mi-am dorit din toata inima sa avem  si noi una. Si trebuie sa va spun ca am socat multi vecini cu ideea de a construi o vatra. Fireste, oamenii doar ce le-au daramat...

Da, am trecut la refacerea dependintelor....
Am inceput acum trei saptamani de aici:

dupa trei saptamani:
usa din stanga "da" la vatra:
si aici am surprins sumar (deocamdata) corlata noastra:




... exact in momentul zero adica atunci cand pe jos se turna sapa iar la cos s-a facut prima proba:
Pe vatra se poate face paine la test, se poate folosi tuciul pentru diverse fierturi, se coace mamaliga la ceaun, se poate face un gratar iarna... dar cel mai important este cosul pentru ca are rol de afumatoare.
Va asteptam la o pastrama de capra homemade! Mai ales ca mustul e gata...

13 comentarii:

  1. Vin, vin! Imi faci o mamaliga in tuciul acela?

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari! Faceti bine ceea ce faceti!

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumos si inacelasi timp impesionant! Imi place tare mult de voi, sunteti oameni care nu ati uitat de unde ati plecat si sunteti mandri de asta. Daca jumatate dintre romani ar avea optica voastra am fi departe!
    FELICITARI SI IMBRATISARI!

    RăspundețiȘtergere
  4. felicitari!foarte frumos...astept cu nerabdare continuarea...

    RăspundețiȘtergere
  5. @Mihaela,
    sigur ca da! Fara mamaliga viata nu are sens :))


    @Irina,
    multimim! Ne-ai lipsit!

    @Andra,
    sotul meu zice ca eu am plecat de aici in timp ce el a crescut pe asfalt :) dar am reusit sa fac un "taran" din el :))

    @Geta,
    multumim! Si noi asteptam cu nerabdare continuarea :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Oooo , ce frumos arata si corlata si locsorul unde se face focul...imi place de mor!
    In Dobrogea exista ceva asemanator cu corlata ta , insa ii zice plinta! :D
    Spor la treburi!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ana, multumim!
    Am vazut ca sunt multe regionalisme dar in esenta cred ca e acelasi lucru. Va pupam!

    RăspundețiȘtergere
  8. Olteanca fiind si eu, si tot din dolj, ma bucur ca gasesc aici lucruri familiare si dragi. Si bunicii mei aveu la cunie - asa ziceau la bucataria de vara, corlata dar ii spuneau polita cu accent pe ultima silaba, si vatra si test...si "ardeau" tzastu' -ca nu ii spunea nimeni test-cu nuile ramase de la vita de vie dupa ce o taiau si cu coceni de la porumb pe considerentul ca ard usor, cu flacara mare si se incinge tzatu repede

    RăspundețiȘtergere
  9. Bogdana, de dorul amintirilor ne-am construit si noi o vatra. Si ce bine e...

    RăspundețiȘtergere
  10. buna niko ,de cativa ani intru si rasfoiesc ,blogul tau ,imi da o stare de bine si de liniste,ma simt ca in copilarie ,langa soba in camera bunicii ,cand veneam de la sanius....si binenteles n-a sa uit niciodata cum stateam pe scaunel cu tataie sa bagam in foc ,la CORLATA....cu admiratie carmen ,o craioveanca de a ta ..

    RăspundețiȘtergere
  11. Vand teste traditionale pentru facut paine pe vatra.
    - Lucrate in stil traditional din argila si balega de cal.
    - Dimenstiune: Diametrul aproximativ 50 cm
    - Efectuam si la comanda pe diferite dimensiuni.
    - Mod Livrare: ridicare personala sau livrare prin curierat rapid cu sistem de plata ramburs.

    "Fie painea rea, saraca,
    Tot mai buna e pe vatra !"


    Contact:
    - tel : 0723769228
    - 0766340848
    email: georgerdv@yahoo. com

    RăspundețiȘtergere


Va multumesc mult pentru vizita si comentarii.
Daca nu va raspund va rog sa ma iertati, inseamna ca Raducu imi
cere toata atentia.

✍ Niko

Totalul afișărilor de pagină