vineri, septembrie 04, 2009

Cozonac cu cacao

Cozonacul este o prajitura speciala. Alaturi de Pasca e preferatul nostru. El trebuie facut incet, cu multa rabdare si cu multa, multa dragoste (caci altfel nu iese - asa spune D-l Sandu, colegul meu de birou).
 
Iata cateva din secretele mele pentru reusita cozonacului:
  • - nu folosesc in aluat albusuri
  • - nu folosesc in loc de lapte iaurt sau sana (doar zer din lapte daca am in casa)
  • - oparesc 100 g faina cu cateva linguri de lapte clocotit
  • - la framantat, la intins aluatul si la pregatirea formelor de copt nu folosesc niciodata faina ci doar ulei
  • - faina trebuie sa fie de calitate superioara
  • - si cel mai important, sotul meu framanta aluatul pentru ca framantatul trebuie sa fie temeinic (pina ce aluatul face "basici")
Ingrediente :
  • - 2 kg faina
  • - 1 l lapte
  • - 100 g unt
  • - 8 oua (de tara daca e posibil)
  • - 400 g zahar
  • - 50 g drojdie
  • - arome, sare
  • - ~1/4 litru ulei
Mod de preparare :
Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei. Laptele trebuie incalzit bine. Faina se aseaza in vasul pentru framantat. Se separa ouale. Galbenusurile se amesteca cu aromele si cu zaharul pana devin crema. 100 g faina se oparesc cu 4- 5 linguri de lapte si se lasa putin sa se raceasca. Dupa ce a ajuns la o temperatura suportabila se amesteca cu drojdia si se lasa plamadeala la loc caldut sa creasca. (~15 minute). Untul se topeste putin si se adauga peste faina, apoi se adauga si laptele caldut, ouale amestecate cu zahar, arome si putina sare si la final plamadeala crescuta. Se amesteca mai intai cu lingura. Faina va fi absorbita destul de repede. Din acest moment se framanta cozonacul foarte bine doar cu ajutorul uleiului. Cozonacul trebuie batut de "masa" de foarte multe ori si framantat in aceeasi directie (din exterior in interior ca si cum ai aduce aluatul spre tine) pentru a ingloba mult aer.
Se acopera cu un prosop si se lasa sa creasca intr-un loc cald.
 
Dupa 2 ore aluatul a crescut destul.
 
In acest moment se poate modela. Tavile se ung cu ulei (sau unt daca aveti).
Din cele 8 albusuri, 2 linguri cacao, 2 linguri pesmet si 100 g zahar se formeaza o crema cu care umplem cozonacii (in aceasta crema se pot adauga dupa preferinta nuci tocate, stafide, mac, e.t.c.) 
Din cantitatile de mai sus eu am facut 2 cozonaci obisnuiti :
 
si un cozonac rotund in forma de floare. Pentru cozonacul in forma de floare am impartit aluatul in 5 bile, am intins fiecare bila si am uns-o cu crema, am rulat-o si am asezat-o in tava cu un capat spre centrul tavii :
 
In acest moment tavile astfel pregatite se mai lasa la dospit ~ o jumatate de ora. Cuptorul trebuie incalzit. Cozonacii crescuti se ung cu ajutorul unei pensule cu o solutie facuta din un galbenus de ou, o lingura ulei si o lingura apa si se pun la cuptor
(eu i-am copt 30 minute la treapta 2):
Dupa coacere se ung din nou cu ou si se presara cu zahar :
 
Apoi se invelesc in servete curate din bumbac si se acopera cu o paturica de lana. Se feliaza dupa 2 ore. Noi, fiind tare nerabdatori, l-am feliat pe primul dupa o ora cand era putin caldut dar l-am mancat oricum.

   


 

3 comentarii:

  1. Le ai cu cozonacii, trebuie sa recunoastem! bine...a nu se intelege ca doar cu cozonacii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ducesa,
    multumesc mult pentru aprecieri (au mare valoare pentru ca vin din partea ta... doar am vazut cate bunatati faci tu in bucatarie).
    Te pup,
    Week-end placut!

    RăspundețiȘtergere
  3. Tu scumpica, mersi! dar ai si tu niste retete...ca trebuie sa imi iau umbrela data viitoare cand mai trec. pup.

    RăspundețiȘtergere


Va multumesc mult pentru vizita si comentarii.
Daca nu va raspund va rog sa ma iertati, inseamna ca Raducu imi
cere toata atentia.

✍ Niko

Totalul afișărilor de pagină